Obecnie aplikacje mobilne są chętniej i częściej instalowane niż aplikacje desktopowe. Duży popyt sprawia, że na rynku jest coraz firm specjalizujących się w projektowaniu aplikacji mobilnych. Część z nich podchodzi do aplikacji mobilnych w sposób kompleksowy oferując projekt, wykonanie i potem promocję aplikacji a część skupia się wyłącznie na części technicznej. W niniejszym artykule przedstawiamy w uproszczony sposób z jakich elementów składa się proces tworzenia aplikacji mobilnej, wyróżniając trzy obszary tj: pomysł, wykonanie i marketing.
Pomysł – odkrycie potrzeby na rynku i zapewnienie rozwiązania w postaci aplikacji
Rynek przesycony jest przeróżnymi aplikacjami, z których duża część nie odnosi zakładanego sukcesu. Warto zastanowić się czy aplikacja będzie zaspokajać istniejące potrzeby, ewentualnie czy możliwe jest wykreowanie nowej potrzeby wśród klientów, która doprowadzi do tego, że klienci będą chętnie korzystali z aplikacji. Pomysł jest fundamentem, jednak sam dobry pomysł to za mało by osiągnąć sukces – umiejętne wykonanie i dobra strategia marketingowa decydują o tym, czy pomysł uda się przekształcić w dobrze prosperującą aplikacje.
Wykonanie – development, testowanie i późniejsze aktualizacje
To proces złożony, składający się min. z zebrania wymagań, projektowania, właściwej pracy programistycznej, testowania i wdrożenia. Do wykonania funkcjonalnej aplikacji potrzebne są nie tylko kompetencje techniczne, ale także wiedza z zakresu zarządzania projektami, dużo uwagi poświęconej User Experience oraz szczypta wyczucia marketingowego. Samo wykonanie aplikacji to naszym zdaniem jedynie połowa sukcesu. Druga połowa to dopracowane UX, które sprawia, że aplikacja nie ginie w gąszczu podobnych projektów tylko staje się tą, z której chętnie korzystają użytkownicy.
Poza tym, na etapie projektowania i wykonywania aplikacji warto zwrócić uwagę na wydajność aplikacji oraz kwestie dotyczące bezpieczeństwa. Doświadczony software house powinien doradzić jak podejść do kwestii tego typu.
Marketing i promocja – klucz do osiągnięcia sukcesu
Marketing to często niedoceniany, a jednak kluczowy element. Niezwykle rzadko zdarza się, że nowa aplikacja (wyłączając dedykowane aplikacje mobilne, które są np. wykorzystywane wyłącznie wewnątrz organizacji i ich marketing nie dotyczy) zdobywa rynek bez przemyślanej promocji. Marketing nie powinien być planowany w momencie uruchomienia aplikacji i wyjścia z nią na rynek Strategia marketingowa zdecydowanie powinna być szczegółowo zaprojektowana już na etapie pomysłu. Pomijanie marketingu i promocji podczas początkowych etapów zarządzania procesem tworzenia aplikacji znacząco obniża szanse na osiągnięcie późniejszego sukcesu.