Czy wiesz, że każdego roku odnotowuje się w Polsce coraz więcej przypadków uczniów, którzy wymagają nauczania specjalnego? Wpływ na to ma rozwój diagnostyki zaburzeń, które dzisiaj są realizowane już powszechnie. Dzięki nim każdy uczeń ma szansę na edukację zgodnie z własnym etapem rozwoju, ale również na naukę usprawniania konkretnych umiejętności i zdobywania wiedzy, pomimo występujących dysfunkcji.
Nauczyciele, którzy podejmują się nauczania specjalnego, muszą przede wszystkim ukończyć studia wyższe na konkretnej specjalizacji. Do tego ważne są odpowiednie kursy i szkolenia, by rewalidacja w szkole mogła odbywać się zgodnie z bieżącymi wytycznymi. Co ciekawe, zajęcia rewalidacyjne przeprowadzają najczęściej nauczyciele wspomagający. Ci są obecni w klasie podczas standardowych lekcji. Nie zawsze lekcje dla uczniów wymagających edukacji specjalnej odbywają się przecież indywidualnie. Ważne jest natomiast odpowiednie przygotowanie pedagoga i właśnie dlatego tak ogromną popularnością cieszą się pomoce dydaktyczne do zajęć rewalidacyjnych. Należy mieć przy tym na uwadze, że muszą być one odpowiednio dopasowane dla każdego ucznia, wedle konkretnych zaburzeń, jakie trzeba niwelować.
Co ważne, zajęcia rewalidacyjne mogą odbywać się w szkołach specjalnych, ale coraz częściej przebiegają w tradycyjnych placówkach. Uczniowie, którzy mogą na takowe uczęszczać, muszą mieć właściwe orzeczenie o konieczności wdrożenia specjalnego programu edukacyjnego.
Obowiązek szkoły
Okazuje się, że realizacja zajęć rewalidacyjnych to obowiązek szkoły, do której uczęszcza uczeń. To właśnie ta placówka edukacyjna musi zorganizować lekcje specjalne, a w razie potrzeby zatrudnić nauczyciela z właściwym wykształceniem albo przygotować do takiej roli pedagoga już w szkole zatrudnionego. Zgodnie z przepisami obowiązującego w Polsce prawa, każdy uczeń ma prawo do edukacji na warunkach dla siebie najkorzystniejszych. Zajęcia rewalidacyjne są zresztą bardzo często konieczne, by w ogóle można było ewentualne zaburzenia hamować albo całkiem zwalczać.
Sami eksperci od zajęć rewalidacyjnych potwierdzają jednak, że zajęcia specjalne mogą być przeprowadzane z optymalnym efektem tylko wtedy, gdy zostają dobierane indywidualnie, patrząc na problem danego ucznia. Nie ma mowy o dobrych zajęciach grupowych, chyba że wśród dzieci z takimi samymi zaburzeniami, pojawiającymi się w tym samym stopniu.